torsdag 22 mars 2012

Sm Guld Lag

Söndagen var det dags för sm i lag och vårat lag bestående av Magnus Eriksson Johan Eriksson Hans Erlingsson och vi var topp tippad av många, Vi hade kvalat in igenom att vara 2:a ifjol på lag sm i Stockholm.

Varför!! Magnus Johan och Hans hadde fiskat där förut och visste väl så pass mycket att vi hade bestämt taktiken långt i förväg.
När vi rullar in med bilen på morgonen till starten så frågar en funktionär om vi vill ha lite tips, vi hinner inte säga nått innan han börjat berätta var fisken står och han sägen nästan precis den plan vi haft länge, jaha vad gör vi nu då??
Hur många har fått den informationen, skitsamma bära eller brista vi kör som vi tänkte endå.
Fiska snabbt över en yta och sedan stanna kvar ihopp om att få i gammelhål lite som dagen innan.

Innan start var det klädombyte med mössor jackor och skryllor så ingen skulle känna igen en jag bytte till och med borr!!
Starten gick och vi gick vänster runt öarna, det skulle väl ta ca 35min dit vi skulle i rask gångtid men vi tog det lite lugnt för att inte folk skulle gå efter oss.
När vi sedan kommer över imot det andra landet innan övergången bokstavlingen strömmar det in folk som ska över till andra sidan. skojar inte om det var 100pers som gick över då vart vi tveksamma och sa att vi nog skulle få ändra planen.
Jag och Hans började lite längre bort än bröderna Eriksson,
Jag började vid Erik Andersson och han bara öste upp abborre innan jag hunnit borra första hålet ens. snacka om stressad man blir då? som tur var stannade mycket folk där och inte gick så långt ner efter kanten, dom som gick förbi fiskade aldeles för djupt och sedan försvann över till andra sidan (dövattnet) så hela kanten var i stort sett o fiskad.
(Bilden är jag efter ombyte ingen signal mössa alla kan springa efter. )
Efter en timme kollad vi av med varandra i laget hur mycket fisk vi hade, Jag hade då mest ca 4kg, Hans 2kg, Johan och Magnus hade 1kg var ca.
Jag och Magnus sprang då fram längst fram av alla medans Johan och Hans gick tillbaka i mot Gimmerön i hopp om att få fiske lite gammelhål ostörda av allt folk som var där nere imot färjan.
Magnus började då fläsk dra, tror han fick fisk i nästan varje hål han borrade, han måste dragit över 5kg på en halvtimme då och nästan inga andra fiskare fick fisk runt omkring han, jag skrapade ihop ett kg till men sen var det stopp för mig.
(Bilden är när Magnus får ett riktigt bra hål. )
Efter 2,5 timme hade Magnus ca 7kg jag dryga 5kg Johan 4kg och Hans 4kg.
Fisket hade blivit total stopp när i mot färjan nu det var helt slut allt var sönderborrat såg ut som en swestzer ost.
Jag och Magnus tog vårt pick och pack och drog då tillbaka till Hans och Johan som var ca 1km tillbaka vid det här lagret. dom satt vi övergången vid gimmerön samma sida som oss.
När vi springer tillbaka ser vi någon dra kanske 15abborrar på någon minut, när vi kommer närmare ser vi att det är Hans och Han har hittat en gammelhål som han fått dryga 6kg i kanske mer, allting förstördes av att en Harr på 1kg steg på!! skapligt.
(Bilden är Hans hål efter att han fått en harr. )
Sista timmen gick vi i gammelhål men det var trökt Johan satt och kikmetade lite inne grunt och såg när abborrarna högg men vi kanske skrapade ihop något kg sista timmen och när tävlingen var över tippade vi på att vi hade omkring 28kg när vi gick in vi hoppades på en pall plats men trodde absolut inte det skulle räcka till seger.
När vi kom in i mål fållan såg vi inga jätte påsar men några skapliga var det, och när vi tog ur fisken kom PO ifrån Bergsfiskarna och sa att det var det mesta han sett på hela invägningen och då tror jag att vi började fatta att det kanske skulle kunna hålla,
När vi vägt in stannade vågen på 29, 4kg.
Det enda jag var orolig för nu det var vårat andra svegs lag bestående av Martin Södergård och Daniel Eriksson sen Loe och Grinde, Dom sa innan att dom skulle slå oss och att det var det viktigaste ;) Daniel och martin hadde bra över 6kg vardera men Loe och Grinde hadde fått dåligt.
Närvös väntan innan prisutdelningen och folk börjar komma fram och grattulera innan då fattade jag att det skulle hålla.
Sveg tog Guld i Äldre herrjuniorer först,
 sen tog vi Guld i Damklassen och till sist guld i Herrklassen. Måste ju säga att det var Svegs år i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar